سبد خرید

عینک‌های شغلی و اداری: گزینه‌های طلایی برای پیرچشمی

دسته‌بندی

آخرین مقالات

برچسب‌ها

ارتباط با ما

عینک‌های شغلی و اداری: گزینه‌های طلایی برای پیرچشمی
۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
سردبیر
38

رفع چالش پیرچشمی با عینک‌های شغلی و اداری

پیرچشمی به معنای تار شدن دید در فاصله‌های نزدیک بعد از سن ۴۰ سالگی است. در دوران پیرچشمی چالش‌های مختلفی برای واضح دیدن در فاصله‌های مختلف خصوصاً در محیط‌های شغلی و کاری ایجاد می‌شود. برای مثال دیدن مانیتور در ۷۰ سانتی‌متری و دیدن موبایل در ۳۰ سانتی‌متری و یا مطالعه در ۴۰ سانتی‌متری با یک عینک مطالعه معمولی امکان‌پذیر نمی‌شود چرا که شماره‌های متفاوتی برای دیدن در این فواصل مختلف نیاز خواهد بود. این مشکل بعد از ۴۸ سالگی به اوج خود می‌رسد و شاغلین اداری، پزشکان، دندانپزشکان، کارمندان و تمام اقشاری که با فاصله‌های مختلف سر و کار دارند، دچار مشکل می‌شوند.

عینک‌های شغلی و اداری از انواع خاص عینک‌های چندکانونه یا مولتی فوکال هستند که طراحی آنها بر اساس نوع نیازهای بینایی هر فرد در شغل مربوطه صورت می‌گیرد. تجویز و ساخت تمام این عینک‌ها به طور کاملاً تخصصی انجام می‌شود و امکان ساخت آنها صرفاً با یک نسخه چشم انجام پذیر نیست. عینک‌های شغلی انواع مختلف دارند که در این مقاله به طور خلاصه به آنها اشاره می‌کنیم:

۱- عینک های تدریجی (پروگرسیو) شغلی:
این عینک‌ها طراحی‌های خاص از عینک‌های تدریجی (پروگرسیو) هستند که با توجه به اهمیت دیدن فاصله‌های مختلف طراحی آنها کمی تغییر می‌کند‌. برای مثال برای یک راننده دید دور خیلی مهمتر است و برای یک کاربر کامپیوتر دید میانی و برای یک نویسنده دید نزدیک اهمیت خیلی بیشتری دارد که این مسئله باعث می‌شود نوع عینک تدریجی که برای این بیماران طراحی می‌شود کاملاً متفاوت خواهد بود‌. در برخی موارد بر اساس نیاز ممکن است حتی کل بخش دید دور را از عینک تدریجی حذف کنیم و تمام عینک را به دید میانی و دید نزدیک اختصاص دهیم.

۲- عینک های رگرسیو:
این عینک‌ها طراحی معکوس عینک‌های تدریجی را دارند و عمدتاً برای اصلاح دید میانی (۶۰ تا ۹۰ سانتی‌متر) و دید نزدیک (تا ۲۰ یا ۳۰ سانتی‌متر) مورد استفاده قرار می‌گیرند. این عینک‌ها بالاترین راحتی را در تأمین دید میانی به کاربران می‌دهند و از این جهت از محبوب‌ترین طراحی‌های عینک‌های شغلی به شمار می‌روند. این عینک‌ها برای کسانی که همزمان کار با موبایل و کار کامپیوتری دارند بهترین انتخاب هستند. طراحی‌های شخصی‌ساز و پیشرفتۀ این عینک‌ها قادر به تأمین دید واضح از فواصل ۳۰ سانتی‌متری تا ۲ متری و حتی تا ۴ متری هم هستند که بر اساس نیاز شغلی بیمار این محدوده مشخص و طراحی انجام می‌شود. در این عینک‌های پیشرفته حتی زاویه‌های نگاه در جهات مختلف و فاصله‌های مختلف نیز در طراحی و ساخت عینک دخیل می‌شود.

۳- عینک های ضد خستگی (آنتی فتیگ):
درست است که بیشترین کاربرد این عینک‌ها در سنین ۲۰ تا ۴۰ سال می‌باشد اما با تجویز خاص و طراحی ویژه، این عینک‌ها در سنین بالای ۵۰ سال نیز کاربردی هستند‌. هر چند میزان استفاده از این عینک‌ها در این سنین به مراتب کمتر از دو نوع عینک قبلی است با این حال در مواقع لازم می‌تواند راحتی بسیار عالی را برای افراد پیرچشم فراهم کند.

۴- عینک های تدریجی آفتابی:
این عینک‌ها به صورت عینک چند کانونۀ تدریجی یا همان چند دید ساخته میٰشوند و از طرفی عدسی آنها رنگی نیز میٰباشد. بر اساس محیط کاری هر فرد رنگ عدسی ممکن است قهوه‌ای، سبز، سبز خاکستری، خاکستری یا صورتی باشد. با تجویز این عینک فرد هم دید خوب در فاصله‌های مختلف خواهد داشت و هم اینکه از اذیت نور فرد نیز کاسته می‌شود و مراقبت چشمی از نور نیز به نحو احسن انجام می‌شود. این نوع عینک‌ها برای افرادی که کار آنها در محیط‌های باز می‌باشد مانند پلیس‌ها، ورزشکاران، کوهنوردان، رانندگان و کارگران ساختمانی گزینه‌های عالی به حساب می‌آیند.

خدمات تجویز، طراحی و ساخت انواع عینک‌های اداری و شغلی در کلینیک و عینک‌سازی تخصصی دکتر اسهرلوس به صورت کاملاً پیشرفته و حرفه‌ای انجام می گیرد‌.

واژگان کلیدی این مقاله:
عینک پیرچشمی، پیرچشمی، عینک رگرسیو، عینک پروگرسیو، عینک دوکانونه، عینک شغلی، عینک اداری، عینک ضد خستگی، عینک دگرسیو، عینک آفتابی تدریجی، عینک نزدیک، عینک مطالعه، درمان پیرچشمی، درمان قطعی پیرچشمی

مقالات مرتبط

لنز، عینک یا لیزیک؟ کدام مناسب‌تر است؟ ۱۵ بهمن ۱۴۰۱

لنز، عینک یا لیزیک؟ کدام مناسب‌تر است؟

لنز یا عینک یا لیزیک: کدام روش برای اصلاح ضعیفی چشم مناسبتر است؟!

مقالات ادامه مطلب
لنزهای شارژی شبانه برای کودکان ۲۱ خرداد ۱۴۰۲

لنزهای شارژی شبانه برای کودکان

لنزهای شارژی شبانه (اورتوکی) برای کودکان

مقالات ادامه مطلب
خشکی چشم و راه‌های درمان آن ۲ اسفند ۱۴۰۱

خشکی چشم و راه‌های درمان آن

بیماری خشکی چشم: تشخیص و درمان

مقالات ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لوگو - دکتر اسهرلوس

وب‌سایت رسمی کلینیک تخصصی دکتر اسهرلوس

ارتباط با ما

تمامی حقوق این مجموعه متعلق به دکتر امیر اسهرلوس است.

طراحی وب‌سایت: هورماه